Stadskanaal onder Stoom – Wat is er verder te doen?

Wat is er verder allemaal te doen tijdens de Stadskanaal onder Stoom?  Naast een uitgebreide dienstregeling met historische treinen is er nog veel meer te beleven voor jong en oud!

Pendelritten met de vuurloze stoomlocomotief en pomplorrie

Altijd al eens mee willen rijden op een stoomlocomotief? Dat kan op onze vuurloze stoomlocomotief op het emplacement Stadskanaal. Met spierkracht kun je een ritje maken op een ouderwetse pomplorrie!

Activiteiten voor de kinderen

In de rijtuigenloods kun je spelen in het speelrijtuig. Op het plein voor de loods kun je lekker springen op een luchtkussen. En hou je van schminken? Ook dat is mogelijk tijdens Stadskanaal onder Stoom. Een prachtige ouderwetse draaimolen met trein-zitjes staat daar ook voor je klaar! En uiteraard is een rit maken met de stoomtrein natuurlijk ook een grote belevenis!

Beurs en modeltreinen

In de rijtuigenloods op het station Stadskanaal is tijdens Stadskanaal onder Stoom een modeltreinbeurs. Diverse handelaren met spoorse artikelen zijn hier aanwezig.  Daarnaast kun je de Delftse Modelbouwvereniging vinden met een grote modelspoorbaan

Open huis werkplaats

De werkplaats van de STAR is geopend voor publiek.  Je kunt daar een kijkje nemen bij allerlei materieel waar aan gewerkt wordt, onze vrijwilligers staan voor je klaar om er alles over te vertellen!

Presentatie filmzaal

In de filmzaal is een interessante tentoonstelling met 3x per dag een lezing over de belangrijke rol van de spoorwegen in de wederopbouw na de oorlog.

De lezingen zijn om 11.00u, 14.00u en 15.30u. De tentoonstelling is de gehele dag te bezichtigen.

Het is dit jaar 80 jaar geleden dat Europa is bevrijd na de Tweede Wereldoorlog. De oorlog en de wederopbouw hebben een behoorlijke invloed op onze spoorlijn en de regio gehad. Het gastmaterieel van dit jaar heeft hier rechtstreeks mee te maken:

  • Stoomloc NS 7853 is een Zwitserse locomotief, van hetzelfde type als na de oorlog tweedehands van de Zwitserse spoorwegen is overgenomen voor de wederopbouw;
  • Dieselloc WD 33 (NS 162) is in 1944 op het strand van Normandië aan land gekomen, kwam kort na de bevrijding in dienst van de NTM en daarna NS in het noorden;
  • Dieselloc 2225 is in 1955 gebouwd in het kader van de Marshallhulp, naar een Amerikaans ontwerp.

Ook onze eigen Oost-Duitse locomotieven speelden natuurlijk een belangrijke rol bij de wederopbouw van (Oost-)Duitsland en hebben ruim 40 jaar in vredestijd dienst gedaan.