Revisie rijtuig WR131

Revisie rijtuig WR131

In september 2017 is het herstel en revisie van restauratierijtuig WR131 begonnen. Het rijtuig kan hersteld worden dankzij een donatie van 5000 euro van de Rabobank Zuid en Oost Groningen.

In de eerste winter van de revisie is het rijtuig van alle oude verflagen ontdaan en zijn de meeste doorgeroeste stukken plaatwerk uitgeslepen. Alle ramen zijn uitgenomen, waarbij het oude glas wordt vervangen door nieuwe ruiten in nieuwe rubbers. Daarna is meer dan een jaar gewerkt aan het opnieuw inlassen van nieuwe stukken plaatwerk; de hoeveelheid gaten bleek enorm te zijn.
Voor het laswerk is het interieur grotendeels gedemonteerd, zodat ook de binnenbeplating losgenomen kon worden. Dit is nodig vanwege brandgevaar en om de nieuwe stukken van binnen te kunnen conserveren. Daarbij zijn ook alle uitgenomen banken gereinigd en de frames opnieuw geschilderd. De hele toiletruimte is daarbij gedemonteerd, omdat zowel zijwand als vloer hier behoorlijk verrot bleken te zijn. Ook dit alles is vernieuwd.
Begin 2019 was het dak hersteld en opnieuw geschilderd, waarna in de zomer van 2020 de wagenbak zover behandeld was dat deze in de lakverf kon worden gezet. Ondertussen was ook het plafond in het rijtuig geschuurd en geschilderd, waarna het interieur kon worden teruggezet.
Na demontage van een groot deel van het rijtuig bleek het ook oude aanrijdingsschade te hebben. Zo waren drie van de vier buffers beschadigd, maar ook de bufferbalk waar de buffers op bevestigd zaten. De kromme delen zijn eruitgesneden, vlak geslepen en van nieuwe platen voorzien. Ook een voluutveer van het trekwerk bleek gebroken en is vervangen. Ook is veel tijd gestoken in de remwerkrevisie; veel delen van het remwerk bleken versleten en zijn vernieuwd, onder andere de nodige pennen en bussen maar ook zijn diverse remhangers van nieuwe uiteinden voorzien. Op het moment van schrijven ligt het remwerk klaar voor montage.
Van oorsprong was het rijtuig een postrijtuig, en (dus) niet voorzien van kopdeuren. Omdat de STAR het rijtuig in het midden van en reizigerstrein inzet, is dit wel nodig en dus zijn twee deuren van een oud NS-treinstel ingebouwd. De bijbehorende mechanieken konden van een pluktreinstel van de Stichting 2454 Crew worden overgenomen. Het werk aan de kopdeuren is begin 2021 afgerond met de plaatsing van de laatste overloopplaat.
In het voorjaar van 2021 is het rijtuig gelicht, oftewel op hefbokken gezet om het loopwerk te kunnen bekijken. Ook dit bleek voor een groot deel versleten en moet dus gereviseerd worden. Gelukkig zijn veel onderdelen standaard en kunnen dus eenvoudig gewisseld worden. Daarna kunnen vervangende wielstellen geplaatst worden; deze zijn vorig jaar al klaargemaakt.
Wat nu nog rest is een aantal grotere en kleinere punten: aansluiten van de noodrem (hier mist een stuk luchtleiding), plaatsen van de nieuwe bar, opnieuw aanleggen van de elektrische installatie (hiervoor is een klein en zuinig aggregaat gekocht dat onder de wagen komt) en het monteren van al het remwerk. We hopen het rijtuig in de loop van het jaar gereed te hebben.

Over rijtuig WR131

Rijtuig WR131 is van origine een postrijtuig van de Deutsche Bundespost uit 1954. Dat is nog duidelijk te herkennen aan de brievenbus aan de buitenkant van het rijtuig. Bij een Duitse museumspoorlijn is het rijtuig omgebouwd tot restauratierijtuig.  In 1994 is dit rijtuig, samen met ander materieel, overgenomen door Museumspoorlijn STAR en ingezet tot omstreeks 2003.