De afgelopen weken hebben we het al een aantal keren benoemd: vanaf heden staat onze bedrijfsvaardige stoomlocomotief, de 52 8060-7, in de werkplaats voor een grote revisie.
We rijden de rest van het jaar met diesel, de ritten van oktober tot en met februari gaan dus wel gewoon door! Informatie over onze rijdagen vind je in de rijdagenkalender.
Velen van jullie zijn nieuwsgierig wat er precies gaat gebeuren, daarom hebben we hieronder een overzicht van de werkzaamheden gemaakt.
De loc zal naar verwachting ongeveer een halfjaar in revisie zijn, en komend voorjaar weer in dienst komen.
Voor komende winter gaan onze vrijwilligers dus weer hard aan het werk, vind je het leuk om dit te volgen? Regelmatig verslag hiervan kun je terugvinden op onze speciale Facebookpagina het STAR weekoverzicht.
- Wielen loc afdraaien
Door het gebruik slijten de wielen langzaam, deze zijn nu op een dusdanige maat gekomen dat het profiel van de wielen weer geherprofileerd moet worden. Dit kan door een stukje af te draaien van de wielen, waardoor ze weer hun originele profiel terugkrijgen en weer jaren mee kunnen.
Dit is alles bij elkaar een enorme klus, omdat de hele loc gelicht moet worden om de wielen eronder uit te kunnen halen. Hiervoor moet heel erg veel losgehaald en gedemonteerd worden.
Het afdraaien van de wielen gebeurt in een gespecialiseerde onderhoudswerkplaats. Dit kunnen we helaas niet zelf in eigen beheer doen.
- Aslagers en koppelstanglagers nazien
Nu de loc toch voor het afdraaien van de wielen al gelicht moet worden kunnen we ook direct alle aslagers nazien en eventueel herstellen/vernieuwen. Normaal gesproken kunnen de aslagers niet bekeken en onderhouden worden omdat hier de loc op rust.
Een zogenaamde aardwind (gat in de grond met een zware krik, waarmee je een wiel-as onder de loc vandaan kunt laten zakken) hebben we helaas nog niet, dus het is voor ons niet mogelijk om een enkele as te laten zakken. We hopen deze aardwind in de toekomst wel te realiseren in onze werkplaats, om deze werkzaamheden te vergemakkelijken.
- Ketelwassen
De ketel heeft zijn aantal bedrijfsdagen er weer op zitten en moet van binnen gereinigd worden. We noemen dat “Ketelwassen”. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar ook hier gaan de nodige voorbereidende werkzaamheden aan vooraf natuurlijk.
- Asbak
Onder de loc hangt een asbak die alle as opvangt van de verbrande kolen en hout. De asbak zorgt er ook voor dat er geen brand kan ontstaan door kleine gloeiende kooltjes die door het rooster vallen.
De asbak is in het verleden al enkele keren hersteld door middel van het inlassen van platen, maar is nu echt aan zijn einde gekomen. Deze winter zal er een nieuwe asbak gemaakt worden in eigen beheer. Deze kan er dan mooi onder gezet worden als de wielen naar de draaibank zijn.
- Ketelkeuring
Elke 2 jaar dient de stoomketel ook zijn periodieke ketelkeuring te krijgen. Het stoomwezen (tegenwoordig Lloyd’s Register) zal dan bij ons komen om de ketel van binnen en buiten te inspecteren. Na akkoord van de inspecteur mag de ketel weer 2 jaar in bedrijf.
- Regulier onderhoud
Naast de bovenstaande bijzondere klussen wordt er natuurlijk ook druk gewerkt aan het reguliere onderhoud van de loc zoals het controleren en reviseren van veiligheden, peilglazen, appendages, spuikranen ed.
Al met al is er weer genoeg te doen!
Lijkt het je leuk om hierbij te helpen en wil je ook bij ons gezellige vrijwilligersteam horen? Je bent van harte welkom! Neem contact op via info@stadskanaalrail.nl, we gaan graag met je in gesprek. Ook als je niet zo technisch bent is er genoeg werk voor je hoor!
Ook buiten de werkplaats is genoeg te doen, bijvoorbeeld in ons horecateam, bij het groenonderhoud of bij het marketingteam! Je vindt al onze verschillende werkzaamheden hier.
Geen handen vrij, maar wil je wel graag bijdragen aan het behoud van ons prachtige materieel? Info over de mogelijkheden om donateur te worden of een eenmalige donatie te geven vind je hier.