Revisie loc 14 – ‘de Groene MaK’

NLdoet 2018 bij Museumspoorlijn STAR
12 maart 2018
Nieuw arrangement: Met stoomtrein en bus naar het Nationaal Busmuseum
27 maart 2018

Revisie loc 14 – ‘de Groene MaK’

Revisie loc 14 – ‘de Groene MaK’

Wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij de revisie van een Dieselloc? Ons werkplaatsteam geeft je een kijkje in de keuken, en vertelt over de revisie van Loc 14, ‘de groene MaK’.

Geschiedenis

De ‘MaK 14’ is een locomotief van het type 400C, in 1955 met nummer 400003 gebouwd bij de firma MaK te Kiel en komt uit dezelfde serie en is het oudere zusje van ‘MaK 12’. De loc is na een aantal omzwervingen in 2006 bij onze museumlijn terecht gekomen. Tijdens transport naar Stadskanaal zijn er problemen met de tandwielkast opgetreden en daarom was de loc helaas niet bruikbaar.

Revisie

Deze problemen hebben er destijds toe bijgedragen dat de loc is binnengenomen voor revisie. Hierbij is de loc grotendeels gedemonteerd. De cabine, huiven, brandstoftank, luchtketels e.d. zijn van de loc afgehaald en opgeslagen. Tevens is de defecte tandwielkast uit de loc gehaald. Op dit punt is de revisie destijds ook gestrand.

Ongeveer een jaar geleden is een begin gemaakt met de herstart van het project. De eerste stap was het fixeren van de blinde as in de loc en vanuit dit punt zijn we verder gegaan. Hierna is de tandwielkast, welke gedoneerd is uit een andere MaK 400C, schoongemaakt en gemonteerd aan de Voith-aandrijving.

2017

Het is alweer augustus als de eerste echte grote stap voorwaarts gemaakt word. Met behulp van de kraanwagen van de firma Keizer kan de Voith/tandwielkast combinatie in de loc gehesen worden. Gelijk wordt de onderpan eronder gehesen om ervoor te zorgen dat de bak gelijk stofdicht kan worden afgesloten. In verband met Stadskanaal onder Stoom heeft de loc daarna even in een van onze andere loodsen overnacht.

Meteen na ‘SoS’ is de loc teruggekomen op zijn vertrouwde spoor 5 in de werkplaats. Dezelfde dag zijn de sluitstukken verwijderd van het frame en is de loc omhoog gehesen. De wielen zijn er onderuit gerold en de loc is weer teruggezakt. De wielstellen zijn buiten gezet en tot 2 maal toe gereinigd. Bij binnenkomst zijn de aspotten gedemonteerd en tot schrik van het team waren 4 van de 6 lagers in zeer slechte conditie. Na demontage van de aspotten zijn de wielstellen kaal gemaakt, gecontroleerd en geschilderd.

Hierna is ook de volledige ophanging van de loc gedemonteerd en bemeten. De pennen, bussen en draaipunten zijn, waar nodig, voorzien van nieuwe onderdelen. Een veerpakket, waarvan een van de bladen was gebroken, is vervangen en alle ophangingsdelen zijn voorzien van een nieuwe laag verf.

2017 is alweer voorbij, en begin 2018 is het frame compleet schoon gebikt, geborsteld en geschilderd. Ook is een begin gemaakt met de opbouw van de wielstellen. De eerst aspot is inmiddels weer samengebouwd. Ook is het eerste lager ingegoten en in de aspot gereed gemaakt om te worden uitgedraaid.

Sinds januari

De tijd heeft niet stil gestaan sinds januari en gelukkig ons project ook niet. Zo is de brandstoftank met hulpreservoir inmiddels geschilderd en teruggeplaatst, en is er een begin gemaakt met de startluchtketels. Deze zijn schoongemaakt en gecontroleerd. Nu moeten deze nog worden afgeperst en geschilderd voor ze kunnen worden teruggeplaatst.

Kleine klusjes

De beschreven klussen zijn de ‘grote’ trajecten die bij een revisie horen. Zoals bij zoveel projecten zijn er natuurlijk ook vele kleinere klusjes die moeten gebeuren in het kader van ‘dit moet ook nog even’. Denk hierbij aan de stuurcilinder voor de rijrichting of het stootwerk van de loc. En dan natuurlijk de kenmerkende rode blindwielen niet te vergeten. Verder worden compressoren gereviseerd en geplaatst en wordt het leidingwerk weer op de loc gemonteerd.

De toekomst

Het grootste doel komende tijd is de onderstelrevisie afronden. Hierbij moeten nog 3 lagers worden ingegoten en moet het onderstel worden uitgelijnd. Dit is geen sinecure, maar gelukkig is hier al behoorlijk wat ervaring opgedaan met onze loc MaK 12.

Verder is het plan om eind maart/begin april te beginnen met het opknappen van de cabine. Hierbij moet zowel op technisch vlak als optisch vlak aanzienlijk wat werk verzet worden.

Grote dank

Zoals u leest is er behoorlijk wat gebeurd, maar zijn we er nog lang niet! Hoe doen we dat allemaal? Gelukkig ligt het werk niet bij één persoon, we hebben bij de STAR een groot en gezellig technisch team. Daarnaast krijgen we soms ook hulp van bedrijven, zoals de Firma Keizer.

Ons team bestaande uit techneuten, draaiers, lassers, schilders en manusjes van alles kan altijd hulp gebruiken! Wilt u eens komen kijken, heeft u vragen of wilt u komen helpen? Kom gerust langs!