Coronavirus: Maatregelen bij Museumspoorlijn STAR

Vanwege het coronavirus ziet het rijseizoen en uw bezoek aan Museumspoorlijn STAR er iets anders uit dan dat u gewend bent. We hebben diverse maatregelen getroffen voor uw en onze gezondheid. Als we ons daar allemaal aan houden maken we er weer een mooie treinrit van!

We zetten de maatregelen en richtlijnen voor u op een rijtje:

Algemeen

  • Was vaak uw handen. Bij Museumspoorlijn STAR kunt u op de stations uw handen desinfecteren.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen. Mensen die tot één huishouden behoren hoeven geen 1,5 meter afstand te bewaren. Ook uitgezonderd is het ondersteunen van hulpbehoevenden, zoals het duwen van een rolstoel.
  • Als u ziet dat het lastig wordt om 1,5 meter afstand te houden: ga weg of wacht op veilige afstand tot er ruimte ontstaat.
  • Hebt u verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius)? Blijf thuis.
  • Heeft een van uw huisgenoten verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid? Blijf thuis.
  • Heeft u een kwetsbare gezondheid? Wees extra voorzichtig.
  • Volg altijd de instructies van de medewerkers van Museumspoorlijn STAR op als u op ons terrein bent

Kijk voor alle algemene richtlijnen op de website van de Rijksoverheid

Kaartverkoop en reservering

  • U kunt alleen met de trein reizen als u vooraf reserveert.
  • U koopt vooraf uw treinkaartje via onze website. U kiest daar de gewenste rijdag en tijd. Uw kaartje is alleen geldig voor die specifieke datum en tijd.
  • Hebt u een voucher of andere tegoedbon? Ook dan moet u reserveren, doe dat via info@stadskanaalrail.nl
  • Uw kaartje laat u ter controle zien bij de kaartverkoop op het station Stadskanaal
  • Kunt u niet online reserveren? Neem dan contact met ons op. U ontvangt dan een reserveringsbevestiging die u moet meebrengen bij uw bezoek. Bij de kaartverkoop kunt u dan met PIN betalen.
  • Huishoudens mogen gezamenlijk reizen.
  • U kunt alleen opstappen in Stadskanaal. Opstappen in Bareveld, Wildervank en Veendam is tot nader aankondiging niet mogelijk.
  • Fietsvervoer is niet mogelijk.
  • Rolstoelvervoer is in beperkte mate mogelijk en alleen op reservering. Neem hiervoor contact met ons op.
  • U kunt uw reservering kosteloos omboeken als u gezondheidsklachten hebt, neem hiervoor contact met ons op. U moet u hiervoor wel vóór de geboekte rit hebben afgemeld, anders zijn we helaas genoodzaakt uw ticket als gebruikt te beschouwen.

Op het station en in de trein

  • U wordt door ons personeel naar uw plaats in het rijtuig verwezen.
  • Lopen door de trein tijdens de rit is niet toegestaan. Volg de aanwijzingen van het personeel voor het in- en uitstappen.
  • Op diverse punten zijn op het terrein en in de trein looproutes aangegeven. Volg deze looproutes.
  • Toiletten: u kunt gebruik maken van de toiletten op station Stadskanaal (in de rijtuigenloods) en op station Veendam. De toiletten in de trein zijn afgesloten.
  • U dient zelf de trein in- en uit te kunnen stappen. Bent u slecht ter been? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor begeleiding.

Horeca

  • In de trein gaat geen restauratierijtuig mee. Op de stations Stadskanaal (rijtuigenloods) en Veendam wordt een beperkt assortiment verkocht. Op beide stations is een terras ingericht. Bij slecht weer is het beperkt mogelijk binnen plaats te nemen.

En verder

  • U komt zoveel mogelijk met eigen vervoer (zoals fiets en auto). Vermijd het openbaar vervoer voor niet-noodzakelijke reizen.
  • Op ons parkeerterrein kunt u op ruime afstand van elkaar parkeren, doe dit ook.
  • Zorg dat u minimaal 15 minuten voor vertrek van de trein aanwezig bent. Het station en terrein is één uur voor vertrek van de trein geopend.
  • Ons museum (in de rijtuigenloods) is gesloten, hier kunnen we de 1,5 meter afstand niet garanderen.
  • Onze treinen en stations worden door ons regelmatig gereinigd.
  • Museumspoorlijn STAR is niet verantwoordelijk als u onverhoopt toch het coronavirus oploopt.
  • Het dragen van een mondkapje is niet verplicht.

We wensen u een prettige reis terug in de tijd!

Veelgestelde vragen

Moet ik ook reserveren voor een ritje met de trein?

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus is reserveren verplicht. U kunt vooraf uw treinkaartje kopen via onze online kaartjeswinkel. Uw kaartje is geldig voor de datum en tijd die u hebt geselecteerd.

Heeft u een cadeaubon, vrijkaart of voucher? Of heeft u als donateur een (gezins)jaarkaart? Ook dan moet u reserveren. Dat kan telefonisch, maar ook via de e-mail.

Telefonisch reserveren is mogelijk op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur : (0599) 65 18 90, mailen kan ook: info@stadskanaalrail.nl.

Kan ik met een rolstoel ook met de trein mee?

Ja dat kan.  Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kunt u echter alleen opstappen in Stadskanaal. U dient hiervoor te reserveren. Neem vooraf contact met ons op.  Uw begeleider is verantwoordelijk voor het in- en uitstappen.

Kan mijn fiets mee in de trein?

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus is fietsvervoer voorlopig niet mogelijk.

Kunnen kinderwagens en rollatoren ook met de trein mee?

Ja dat is geen probleem. In de meeste rijtuigen is plek om uw kinderwagen (opgeklapt) of rollator te parkeren. Vanwege het coronavirus bent u zelf verantwoordelijk voor het in- en uitladen.

Is in de trein ook koffie / thee verkrijgbaar?

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus rijdt er in de trein voorlopig geen barrijtuig mee. Op het station Stadskanaal is de horeca geopend in de rijtuigenloods. Hier is een beperkt assortiment verkrijgbaar.

Zijn er ook e-tickets verkrijgbaar?

In verband met de maatregelen rondom het coronavirus is reserveren voor onze trein verplicht. Het aantal plaatsen is beperkt. U kunt uw tickets online kopen in onze kaartjeswinkel.  Tickets zijn alleen geldig op de op het ticket vermelde datum en tijd.

Welke maatregelen treft Museumspoorlijn STAR i.v.m. het coronavirus?

Dat zijn diverse. De belangrijkste is dat er voor elke rit vooraf gereserveerd moet worden.  De kaartjes zijn (zolang de voorraad strekt) online in onze kaartjeswinkel te koop.

Een overzicht van alle maatregelen en richtlijnen is te zien op: Museumspoorlijn STAR en het coronavirus

Ik heb een (gezins)jaarkaart, kan ik met de trein mee?

Ja, maar ook voor donateursjaarkaarten geldt dat u vooraf moet reserveren. Dat kan telefonisch via (0599) 65 18 90, of per e-mail: info@stadskanaalrail.nl.

Kan ik overal in de trein zitten?

Normaal gesproken kan dat wel, maar vanwege het coronavirus is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Door onze medewerkers wordt u naar uw plaats verwezen. Als u online heeft geboekt dan ontvangt u enkele dagen voor uw bezoek een e-mail met nadere informatie. Daarin staat ook in welk rijtuig u komt te zitten.

Moet ik ook een mondkapje dragen?

Nee. Bij ons is het dragen van een mondkapje niet verplicht. Wij zijn geen openbaar vervoer.  Alle beschikbare zitplaatsen in de trein zitten op minimaal 1,5 meter van elkaar verwijderd.  Daarnaast rijden we met een ouderwetse trein waarin de ramen open kunnen voor extra ventilatie.