Coronavirus: Maatregelen bij Museumspoorlijn STAR

Vanwege het coronavirus ziet het rijseizoen en uw bezoek aan Museumspoorlijn STAR er iets anders uit dan dat u gewend bent. We hebben diverse maatregelen getroffen voor uw en onze gezondheid. Als we ons daar allemaal aan houden maken we er weer een mooie treinrit van!

We zetten de maatregelen en richtlijnen voor u op een rijtje:

Algemeen

  • Was vaak uw handen. Bij Museumspoorlijn STAR kunt u op de stations uw handen desinfecteren.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Hebt u verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging (tot 38 graden Celsius)? Blijf thuis.
  • Heeft een van uw huisgenoten verkoudheidsklachten en koorts (boven 38 graden Celsius) en/of benauwdheid? Blijf thuis.
  • Heeft u een kwetsbare gezondheid? Wees extra voorzichtig.
  • Volg altijd de instructies van de medewerkers van Museumspoorlijn STAR op als u op ons terrein bent

Kijk voor alle algemene richtlijnen op de website van de Rijksoverheid

Kaartverkoop en reservering

  • U hoeft niet meer verplicht te reserveren voor een plaats in de trein, maar u helpt ons wel met de planning door toch vooraf uw ticket te kopen! U koopt daarvoor vooraf uw treinkaartje via onze website. U kiest daar de gewenste rijdag en tijd. Uw kaartje is alleen geldig voor die specifieke datum en tijd.
  • Hebt u een voucher of andere tegoedbon? Ook dan kunt u reserveren, doe dat via info@stadskanaalrail.nl. Uw kunt uw voucher ook bij aankomst inleveren zonder reservering vooraf.
  • Uw online kaartje wisselt u in bij de kaartverkoop op het station Stadskanaal.
  • U kunt alleen opstappen in Stadskanaal. Opstappen in Bareveld, Wildervank en Veendam is tot nader aankondiging niet mogelijk.
  • Rolstoelvervoer is in beperkte mate mogelijk, maar alleen als u dit meldt bij uw reservering. Neem hiervoor contact met ons op (we moeten dan een ander rijtuig meenemen in de trein, en dit kan niet 5 minuten voor vertrek nog).
  • U kunt uw reservering kosteloos omboeken als u gezondheidsklachten hebt, neem hiervoor contact met ons op. U moet u hiervoor wel vóór de geboekte rit hebben afgemeld, anders zijn we helaas genoodzaakt uw ticket als gebruikt te beschouwen.

Mondkapjes dragen

  • Het dragen van een mondkapje is niet verplicht. Nu de anderhalve meter losgelaten wordt kunnen we weer meer plaatsen in de trein verkopen. We vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van bezoekers hier goed mee om te gaan.

Op het station en in de trein

  • Volg de aanwijzingen van het personeel voor het in- en uitstappen.
  • Op diverse punten zijn op het terrein en in de trein looproutes aangegeven. Volg deze looproutes.
  • Toiletten: u kunt gebruik maken van de toiletten op station Stadskanaal (in de rijtuigenloods) en op station Veendam. De toiletten in de trein zijn afgesloten.
  • U dient zelf de trein in- en uit te kunnen stappen. Bent u slecht ter been? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor begeleiding.

Horeca

  • In de trein gaat geen restauratierijtuig mee. Op de stations Stadskanaal (rijtuigenloods) en Veendam wordt een beperkt assortiment verkocht. Op beide stations is een terras ingericht. Bij slecht weer is het beperkt mogelijk binnen plaats te nemen.
  • Ons horecapunt in Stadskanaal blijft geopend, hoe we dit exact inrichten informeren we jullie nog over. Bij toegang binnen in de horeca zijn we in elk geval verplicht u te vragen een coronatoegangsbewijs te tonen.

En verder

  • Zorg dat u minimaal 15 minuten voor vertrek van de trein aanwezig bent. Het station en terrein is één uur voor vertrek van de trein geopend.
  • Onze treinen en stations worden door ons regelmatig gereinigd, in elk geval tussen en na alle ritten.
  • Museumspoorlijn STAR is niet verantwoordelijk als u onverhoopt toch het coronavirus oploopt.

We wensen u een prettige reis terug in de tijd!

Veelgestelde vragen

Moet ik ook reserveren voor een ritje met de trein?

Vanwege de versoepelde maatregelen rondom het coronavirus is reserveren niet meer verplicht. U kunt nog steeds wel vooraf uw treinkaartje kopen via onze online kaartjeswinkel. Uw kaartje is geldig voor de datum en tijd die u hebt geselecteerd.

Heeft u een cadeaubon, vrijkaart of voucher? Of heeft u als donateur een (gezins)jaarkaart? Dan hoeft u niet meer te reserveren.

Telefonisch reserveren is mogelijk op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur : (0599) 65 18 90, mailen kan ook: info@stadskanaalrail.nl.

Kan ik met een rolstoel ook met de trein mee?

Ja dat kan.  Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus kunt u echter alleen opstappen in Stadskanaal. U dient hiervoor te reserveren. Neem vooraf contact met ons op.  Uw begeleider is verantwoordelijk voor het in- en uitstappen.

Kan mijn fiets mee in de trein?

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus is fietsvervoer voorlopig niet mogelijk.

Kunnen kinderwagens en rollatoren ook met de trein mee?

Ja dat is geen probleem. In de meeste rijtuigen is plek om uw kinderwagen (opgeklapt) of rollator te parkeren.

Is in de trein ook koffie / thee verkrijgbaar?

Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus rijdt er in de trein voorlopig geen barrijtuig mee. Op het station Stadskanaal is de horeca geopend.

Zijn er ook e-tickets verkrijgbaar?

In verband met de maatregelen rondom het coronavirus is reserveren voor onze trein verplicht. Het aantal plaatsen is beperkt. U kunt uw tickets online kopen in onze kaartjeswinkel.  Tickets zijn alleen geldig op de op het ticket vermelde datum en tijd.

Ik heb een (gezins)jaarkaart, kan ik met de trein mee?

Ja, reserveren is niet meer noodzakelijk. U kunt gewoon uw tegoedbon of jaarkaart weer bij het loket tonen.

Kan ik overal in de trein zitten?

Ja, de hele trein is weer beschikbaar voor onze reizigers!

Moet ik ook een mondkapje dragen?

Het dragen van een mondkapje is niet verplicht.