Stukgoederenvervoer bij Museumspoorlijn STAR

Met de goederentrein terug naar de jaren ‘50

Slider_stukgoederen

Met één druk op de knop bestellen…en vaak binnen 24 uur heb je de bestelling in huis. De pakketdiensten draaien overuren.  Maar vroeger had je geen internet. Ook zag het vervoer van pakketten er heel anders uit. Veel goederen gingen per spoor. Maar hoe ging dat nou? Museumspoorlijn STAR laat dat op zondag 30 april zien tussen Stadskanaal en Musselkanaal tijdens de ‘Stukgoederendag’.

Historie tussen Stadskanaal en Musselkanaal

Op zondag 30 april gaat Museumspoorlijn STAR terug in de tijd.  Tussen Stadskanaal en Musselkanaal rijden er extra treinen. Dat is niet alleen een personentrein, maar ook een historische goederentrein. Bovendien gaan er met de personentrein goederenwagens mee.

De goederenwagens zijn niet leeg, zo worden er historische trekkers meegenomen op de trein. Ook worden er, net als vroeger’, goederen van de trein naar historische vrachtwagens gebracht en andersom.  Bij de stations Stadskanaal en Musselkanaal zijn ook een aantal oude vrachtwagens en tractoren te zien.

Kinderen helpen mee

Stukgoederendag

Op deze dag kunnen onze jonge reizigers een handje meehelpen. Help de conducteur en de rangeerder mee om de bagage en goederen in de trein te zetten. En uiteraard ook om het er weer uit te halen. In het museum in Stadskanaal staat ook een ‘rangeer-modelbaan’. Kinderen kunnen hier hun ‘rangeerdiploma’ halen.

Dienstregeling

Op deze dag wordt volgens de rode dienstregeling gereden. Dat betekent dus dat de trein rijdt van Stadskanaal naar Veendam, maar ook tussen Stadskanaal en Musselkanaal.  Daarnaast rijden tussendoor nog enkele goederentreinen.

Fotowedstrijd

Doe mee aan de fotowedstrijd op de stukgoederendag. Leg je mooiste moment vast. Wat is stukgoederenvervoer voor jou?  Plaats je foto op Instagram of op onze Facebookpagina en tag de foto met #stukgoederenvervoer.  De maker van de mooiste foto krijgt twee toegangskaarten voor Stadskanaal onder Stoom op 16 of 17 september 2017.  Lees verder voor meer informatie over de fotowedstrijd. Inzenden kan tot 2 mei 2017.

Goederenvervoer per spoor

In de eerste helft van de twintigste eeuw was het goederenvervoer per trein op z’n hoogtepunt. Op elk station was wel een goederenloods te vinden en vele bedrijven hadden een ‘spooraansluiting’.  Rangeerlocomotieven verzorgden het vervoer van wagens naar bedrijven. En vandaaruit ging het per (vracht)auto naar de klanten.  Een heel verschil met de pakketdiensten en het containervervoer van vandaag de dag.